Reklama
 
Blog | Lucie Kellnerová Kalvachová

Smutná píseň čumila se závazky

 

Onehdy jsem se tu rozepsala, jak jsou děti jako ótéčko (obrněný transportér), že prolamují bariéry a válcují chmury. Ale teď, jak jde čas, se mi občas zasteskne. Dala bych si sem tam dávku interního bolestínství. Samotu ve světle stolní lampičky. Ticho. Možná kouř. Spíš perkuse než kytary. Lehkou depresi. Písmenka. Jiné světy. Jako by jeden nestačil.

 

Z knížek to vypadá, že není nic lepšího než solitérně bloumat a stavět ze snů. Literární hrdinové jsou převážně přecitlivělí, nepraktičtí, roztržití. Sympaticky přecitlivělí, roztomile nepraktičtí, omluvitelně roztržití. Ale to je proto, že knížky píšou převážně přecitlivělí a zasnění autoři. Jenže v reálu blouznivá zasněnost zdržuje. Nepraktičnost znamená, že někdo jiný musí vypomáhat. A z roztržitosti koukají penále. Zasněná matka malých dětí je mizerná matka. Jaké jiné světy? Tenhle svět je důležitej a stačí na 25 hodin denně! Pryč s depresemi! V zdravém těle zdravý duch je asi (určitě) ta správná cesta. A spousta dětí, snad i (dost pravděpodobně) většina, má radši ‚Nebul a zaber jako chlap!‘ (i když jsou to holky), než nějaké rozněžňování. Výchova má být konstruktivní, pozitivní a na zdravém vzduchu!

K dětem jsou zapotřebí skřivani, co ráno upečou štrůdl, takže zbytek rodiny vstává do tepla a do vůní. Ne sovy, co v noci bloumaj a ráno strašej neumytýma skleničkama. Protože na děti platí jeden fígl – nezávisle na filozofickém pozadí výchovy – totiž být o krok napřed. A kdo šmátrá po kartáčku na zuby 15 min po tom, co se bugr v bytě stal neúnosným, má skluz, který už nedožene. Další šanci dostane až další den, za předpokladu, že nepodlehne vábení noci, zabije ten nejkrásnější čas mezi psem a vlkem spaním a pokusí se další den uchvátit otěže. Takže žádné ponocování nad knížkami a nad filmy!

Koukala jsem na Protektora – jak tam hlavní hrdinka tráví domácí vězení na morfinu a v kině – a uvědomila jsem si, jak moc je fikce droga. Jak moc je to únik: barvy jasnější, obrysy ostřejší, dialogy vtipnější, city osudovější, a když se to hodí, skočí se v jednom odstavci kliďánko třeba o pět let. Není divu, že ve starých dobrých časech se ve slušných rodinách dívkám zakazovala románová četba. Chtěly pak, co nemohly mít, a rušilo je to od práce, respektive od každodennosti. Ještě aby tak skončily jako Madam Bovaryová.

Reklama

V mojí každodennosti dlouhodobě rezonuje potřeba a správnost poctivé dělné práce – rozumějte poctivého řemesla (ale prošla by i doktořina, právničina nebo technika): Norové nechtěj čistit ryby, chtěj jenom psát do novin. Lidi dneska vůbec pořád kecaj a hnípou si bolístky, místo aby makali – svět by hned vypadal jinak. Já to beru a celkem se snažím. Péče o rodinu má tu krásnou vlastnost, že je v každém jednotlivém okamžiku nezpochybnitelně smysluplná. Chci to dělat dobře. Ale stejně se co chvíli přistihnu, že civím a bloumám. Zapomínám, že cibule měla být najemno. Zapomínám, že k pláštěnce je třeba zabalit i holinky. Zapomínám, že za pět minut odcházíme.

Nesním o románku s nějakým hejskem. Bože, to by mi tak ještě chybělo! Sním si o materiálu, ze kterého se sny tkají. Miluju Romana Jakobsona za to, že poetickou funkci textu popsal na ose výběru (co bude zmíněno) a ose řazení (jak to bude poskládáno). Všechno do sebe musí zapadat. Je taková poučka, že když hrdina v první kapitole zatluče hřebík, měl by se na něm v poslední kapitole oběsit. Nádherně vyklenutá vyprávěcí konstrukce! O tom si sním. O slovech. Třeba takových, která pošlou čeření přes hladinu lesního rybníka. A když to čeření olízne hlínu na protějším břehu, z dubu s padne list a chvíli se na vodě kolíbá, než zase všechno znehybní.

Anebo o takových, která to soukromému očku našijí přímo na solar, takže se zlomí v pase a ztěžka zalapá po dechu: ‚Táhněte ke všem čertům,‘ dá se mu na jazyk, aby se ukázalo, že ho jen tak nedostanou, ale zároveň že má poměrně slušné vychování. V dalším odstavci už se dívá do mihotavých plamenů v krbu přes zlatavé záblesky whisky ve sklenici. Bez ledu.

A sním i o takových slovech, která vykrouží dokonalou kružnici, pak přes ni napálí sečnu a pak v průsečících narýsují dvě rovnoběžné tečny tak přesné, že se nepotkají dřív než v nekonečnu. Věděli jste, že při elektrolýze vody se vodík neodebírá, ale „jímá“?

Je to blaho. Neužitečné, nicotné ve srovnání s tím, že se dětem zapne svetr, když fouká, a nenutí špenát, když ho nemají rádi. Ale zkrátka blaho.

On se svět nezboří.

 

 

 

 

 

 

Děti jako ótéčko